Verdrietig nieuws voor de huurders van onze sloepen die graag over de zuidzijdervaart voeren: ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Dit heeft helaas gevolgen voor de geliefde vaarroute ‘Rondje Kaag’ die veel van onze klanten graag varen.
In afstemming met het Waterschap vervangt BAM de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door een tijdelijke hulpbrug. Deze tijdelijke hulpbrug is voor fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer Blauwemolenweg. Onder de tijdelijke hulpbrug kunnen geen boten varen. De Zuidzijdervaart openhouden is helaas niet mogelijk vanwege de (lengte)transporten die over de brug moeten.
Een alternatief voor deze route is om niet richting het Vennemeer te varen, maar langs de Zijldijk naar de Dwarswetering om daar weer af te slaan naar de Does. Vanaf de Does kan de bekende route weer worden opgepakt.
De afsluiting zal vermoedelijk tot medio 2026 duren.